Sajtóközlemények, fotók, videók és beszédek

BESZÉDEK

2016. október 25.

Áder János köztársasági elnök beszéde Belednél az M85-M86 gyorsforgalmi út Hegyfalu és Csorna között kiépült szakaszának átadási ünnepségén

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Nemrégiben a csornai elkerülő utat adtuk át, és akkor két dolgot mondtam: a csornaiak végre fellélegezhetnek, régóta várták ezt a pillanatot, a köszöntőm végén pedig azt, hogy a munkát folytatni kell.

Nagy öröm számomra, hogy egy esztendő elteltével újra itt állhatunk, láthatjuk, hogy a felszólítás meghallgattatott, a munka folytatódott, és egy újabb jelentős szakaszát adjuk át a magyarországi autópálya-hálózatnak. Nyugodtan mondhatom, hogy ma nemcsak a Csorna és Hegyfalu között lévő települések lakói lélegezhetnek fel, hanem mondhatom azt is, hogy három álom valóra váltásáról is beszélhetünk.

Az első álom, a helyiek, az itt élők, a kisebb településen, városokban, községekben élők álma az volt, hogy biztonságosan utazhassanak, hiszen a 85-ös és a 86-os út Magyarország két legveszélyesebb, legtöbb áldozatot követelő útszakasza volt, ahol a legtöbb baleset történt, továbbá, hogy visszanyerjék a jogukat a nyugodt, vidéki élethez, a zajmentes, pormentes, forgalommentes, nyugodt vidéki élethez.

A másik álom a megyeszékhelyen élők álma, a Szombathelyen élők álma: teljesüljön az ígéret, hogy az ország valamennyi megyeszékhelye országos úthálózat részeként autópálya vagy autóút segítségével megközelíthető legyen. Ez most Szombathely esetében is teljesül végre.

A harmadik egy európai álom, ami sok-sok évvel ezelőtt fogalmazódott meg, és jó hat-hét esztendővel ezelőtt fogtak hozzá a megvalósításához. Ez az álom arról szól, hogy a Balti-tengertől egészen Fiuméig, Rijekáig autópályán, autóúton juthassunk el. Hogy ne csak kelet-nyugati irányba szeljék át autópályák Európát, hanem észak-déli irányban is, és az észak-dél irányú folyosók ne csak a tőlünk nyugatabbra lévő országokban épüljenek, hanem itt, Kelet-Európában is. Ez az úgynevezett 65-ös folyosó, ezt a nevet viseli ez a hosszú autópálya, ami majd valamikor a Baltikumtól Rijekáig köti össze az országokat. Így egy európai úthálózat része lesz majd az a szakasz, ahol most állunk, és ami Mosonmagyaróvárt, Csornát, Szombathelyt, és aztán majd később Zalaegerszeget és Nagykanizsát is ennek az európai úthálózatnak a részévé teszi. Zárójelben teszem hozzá, hogy egy másik hasonló fontos észak-déli közlekedési folyosó is épül, az úgynevezett Via Carpatia, ami a keleti országrészeket kapcsolja majd az európai úthálózat vérkeringésébe, Miskolc, Debrecen és az ott élők számára jelent majd könnyebb közlekedési lehetőséget.

Szerencsés az átadás napja, és köszönet azért, hogy ez megtörténhetett most, október 25-én. Hétvégén az egész ország felkerekedik, nemcsak négynapos ünnep lesz, hanem felkeressük szeretteinket, rokonainkat és természetesen a temetőket. Mindenszentek, halottak napja előtt nagyon fontos volt, hogy ezt az útszakaszt átadjuk, ezáltal könnyebbé váljon az itt élők mozgása, könnyebben kereshessék fel a temetőket, könnyebben látogathassák meg rokonaikat. De jó lesz a következő héten is, a munkába járók könnyebben jutnak el majd a hétköznapokon a munkahelyükre, hétvégén pedig, ha éppen szórakozni akarnak, például egy színvonalas előadásra akarnak elmenni Szombathelyre vagy Győrbe, akkor könnyebben tudnak oda eljutni. Érdemes egyébként, hiszen színvonalas produkciókat lehet látni mindkét megyeszékhely színházában.

Végezetül engedjék meg, hogy köszönetet mondjak az építőknek és mindazoknak, akik szerepet játszottak abban, hogy ez a szakasz elkészüljön, és a mai nap birtokba vehessük. Legyen örömük az itt élőknek abban, hogy ezt az utat használják, és legyen örömük abban, hogy nyugodtabbak lesznek nemcsak a hétvégéik, hanem a hétköznapjaik is.

Köszönöm, hogy meghallgattak.

(Szerkesztett változat.)

Legújabb kiadvány
Legújabb kiadvány